Cili Padi : Hari ke - 8 Penanaman


Hari ini adalah hari ke -8 anak cili di alihkan kedalam polibag. Kesemua 7 polibag cili padi membesar dengan subur. Belum ada sebarang tanda-tanda serangan penyakit atau juga serangga perosak.

Sempat juga aku menambahkan lagi 3 polibag pokok cili padi memandangkan masih ada anak cili padi yang membesar di dalam pasu semaian dengan baik. Harapan aku semoga tanaman cili padi ini lebih subur dan membesar dengan baik. Untuk pengetahuan pembaca semua, aku hanya menggunakan baja tahi ayam setiap hari dengan medianya daripada sabut kelapa. Ini adalah kali pertama aku mencuba dengan menggunakan kaedah penyiraman dengan air campuran baja tahi ayam. Setiap pagi dan petang, aku akan menyiram pokok lada ini dengan baja tahi ayam yang telah di campurkan dengan air (1 baldi). Pokok cili tidak memerlukan air yang banyak cukup sekadar untuk pemakanannya bagi tempoh antara pagi dan petang. Jika berkesempatan, boleh di siram pada tengaharinya sedikit.