Cili Padi dan Timun

Dua hari ini aku sibuk cat pagar, gate dan juga pagar tangga rumah aku. Buat ala-ala wrote iron. Sebenarnya nak cuba sendiri buatnya jadi dapatlah tahu susah ke senang nak buat benda tu...rumit lah jugak kena juga 3 jenis cat dan lagi nak jimatkan kos..daripada upah orang baik buat sendiri kalau boleh buat kan?. Pertama cat cilat hitam, kedua cat copper brown, dan last sekali pakai cat liqueur (clear).

Tapi petang tadi macam biasa lah sebelum magrib dalam pukul 6.30 petang, aku siram pokok-pokok sayur kat belakang rumah aku yg memang tak besar sangat kawasannya tu hehe..rumah banda memang camtu la..dah la mahal tanak pulak kedekut habis...tapi aku gunakan dengan sepenuhnya space yg ada kat belakang..tu pasal tak nak extend dapur kat belakang tu..lagi pun dapur sekarang dah cukup besar untuk memasak..

Hari ini memang sangat panas terik..malam semalam aku sembur racun Pegasus kat pokok lada dan juga pokok timun aku tu..agaknya kat pokok timun tu terlebih racun aku sembur kan..dan kena pulak panas hari ni habis lecun daun pokok timun..huhuhu~


Sempat pula aku mengalihkan anak pokok cili padi aku yang umurnya dalam 3 minggu ke tapak tanaman polibag. Kesemuanya 7 polibag pokok cili padi. Ada lagi balance dalam 5-6 anak dalam tapak semaian tunggu standby kalau-kalau dalam polibag tu kena jangkitan ker atau tak subur boleh lah di gantikan dengan anak yang baru.